XIII Auroressa kuullaan lumoavan laulumusiikin lisäksi renessanssiorkesterin rikasta sointia

Aurore – Helsingin Renessanssimusiikkijuhlat kutsuvat kuulijoita Paavalinkirkkoon 29.1.–1.2.2026. Tälläkin kertaa luvassa on suurenmoisen värikästä ja kiehtovaa renessanssin ajan laulu- ja soitinmusiikkia.

Musiikkijuhlat avaa torstaina 29.1. klo 19 konsertti Aamunkoitosta maan ääriin, jossa kuullaan Ensemble Nylandian renessanssiorkesterin monia värikylläisiä soitin- ja sointiyhdistelmiä Matias Häkkisen johdolla. Illan aikana vuoropuhelevat kansanmusiikki ja taidemusiikki, yksinkertainen melodia ja loistelias moniäänisyys, meditatiivinen hartaus ja inhimillisen intohimon palo. Ohjelman loimilankana kulkee Coelius Seduliuksen lähes kaksituhatvuotias hymni A solis ortus cardine, josta useat renessanssisäveltäjät, kuten Palestrina, Stolzer, Binchois ja Praetorius ovat tehneet oman versionsa

Perjantaina 30.1. klo 19 Auroressa vierailee renessanssipolyfoniaan erikoistunut, Tim Braitwaithen johtama kansainvälisesti palkittu lauluyhtye Cappella Pratensis Alankomaista. Missa Maria zart -konsertissa kuullaan franko-flaamilaisen renessanssimusiikin mestarin Jacob Obrechtin sieluunkäyvän kaunis taidonnäyte Missa Maria zart. Yhtyeen tästä messusta tekemä levytys on niittänyt palkintoja ja voittanut mm. Gramophone-lehden arvostetun Classical Music Award -palkinnon vuonna 2024.

Lauantaina 31.1. klo 19 tutustutaan renessanssin suosikkisävelmiin lauluyhtye Ensemble MMXX:n sekä Matias Häkkisen (klavikordi) tulkintoina. Symphoniae iucundae pohjaa 1500-luvulla julkaistuihin, useiden eri säveltäjien teoksia sisältäneisiin nuottikokoelmiin eli antologioihin, joille kustantajat antoivat aikanaan markkinointihenkisen mielikuvituksellisia nimiä kuten Motetteja labyrintistä (Motetti del Laberinto) tai Nuoria sulosointuja (Symphoniae iucundae). 

Sunnuntaina 1.2. klo 18 festivaalin päättävässä Kolmesti kielletty -konsertissa koetaan viiltävää surua ja anteeksiannon tuomaa puhdistavaa lohtua. Orlando di Lasson viimeiseksi jäänyt teos Lagrime di San Pietro (Pietarin kyyneleet) pohtii apostoli Pietarin katumusta ja hengellistä uudistumista. Syvästi ilmaisuvoimaisen ja vaikuttavan kokonaisuuden tulkitsee lauluyhtye The Vicentino Singers, jota on aiemmin kuultu Auroressa mm. mikrotonaalista renessanssimusiikkia tutkineessa Näsäviisaat visionäärit -konsertissa vuonna 2023. 

Huomioithan sunnuntain muista konserteista poikkeavan kellonajan: konsertti alkaa klo 18!

Taiteilijatapaamiset kahvitarjoiluineen järjestetään tuttuun tapaan 45 min. ennen jokaisen konsertin alkua Paavalinkirkon seurakuntasalissa. Kaikki konsertit kestävät n. tunnin, ei väliaikaa.

Toivotamme kuulijamme paikalle jälleen sankoin joukoin!


Kaunista ja meditatiivista musiikkia

Juhlien taiteellisessa työryhmässä pitkään vaikuttaneella Kari Turusella on selitys renessanssimusiikin suosion kasvuun. ”Renessanssimusiikki on kaunista, voimaannuttavaa ja meditatiivista. Sen yleisinhimillisyys ja humanistisuus virtaa kuulijan lävitse ja saa meidät unohtamaan musiikin vanhuuden. Renessanssimusiikilla on edelleen sanottavaa ja se koskettaa 2000-luvun ihmistä siinä missä se kosketti oman aikansa kuulijoita”, Turunen toteaa. Tälläkin kertaa luvassa on taivaallisen kaunista musiikkia, vaikuttavia esityksiä lauluäänin ja eksoottisin renessanssisoittimin.

Auroren taiteellisesta suunnittelusta vastaa nykyisin taiteellinen työryhmä, jonka muodostavat Mats Lillhannus, Sini Vahervuo, George Parris, David Hackston, Mikko Ikäheimo ja Matias Häkkinen.

Luonnollista kauneutta

Renessanssimusiikkia leimaa levollisuus ja harmonisuus. Se on kaunista tyyli-ihanteista ja muodeista riippumatta. Sen kokeminen ei edellytä kuulijalta mitään pohjatietoa, sillä se nojaa luonnonlakeihin, jotka tunnettiin jo antiikissa. Polyfonisessa eli moniäänisessä musiikissa yhdistyvät yhteissoinnin, liikkeen ja melodian esteettiset periaatteet. Sen taiturimainen monisäikeisyys ja ilmaisuvoima ilahduttavat korvaa siinä, missä avara luonnonmaisema tai geometrinen kuvio miellyttää silmää. Sen ylevän vähäeleisyyden takaa voi myös havaita jonkinlaista kätkettyä intohimoa. Kun Firenzen tuomiokirkko vihittiin vuonna 1436, kuvaili humanisti Giannozzo Manetti tapahtumaa seuraavasti:

”Kirkon koko tila täyttyi sellaisesta sulosointujen kuorosta ja sellaisista kaikenlaisten soittimien yhteissoitosta, että tuntui kuin enkelien ja taivaallisen paratiisin auvosoinnut ja laulut olisi lähetetty taivaasta alas kuiskaamaan korviimme ennenkuulematonta taivaallista ihanuutta. Minkä vuoksi sillä hetkellä olin niin hurmion riivaama, että oli kuin olisin nauttinut armoitettujen elämää täällä maan päällä.”

Taidemusiikin aamunkoitto

Renessanssimusiikin tuntemus on vasta vähitellen ottamassa paikkaansa osana musiikillista yleissivistystä. Suurelle yleisölle ja suurimmalle osalle ammattilaisista musiikin historia on alkanut barokista. Renessanssi on kuitenkin historiallisena kautena vähintään yhtä merkittävä jakso musiikissa kuin kuvataiteissa ja arkkitehtuurissakin. Renessanssissa taidemusiikista tuli omavaraista. Se oli olemassa taiteen itsensä vuoksi. Musiikista tuli oppineiden ja korkeasti koulutettujen taidetta. Se symboloi sivistystä, valtaa ja vaurautta. Ruhtinashovit ja katedraalit kävivät kilpaa kapelliensa paremmuudesta.

Kirjapainotaidon syntyminen mahdollisti kirjallisuuden leviämisen ympäri Eurooppaa. Esiin nousi hämmästyttävä määrä taitavia säveltäjiä ja muusikkoja, jotka kilpailivat vallanpitäjien suosiosta ja kirkollisista palkkioviroista. Suurten löytöretkien, tieteen saavutuksien ja orastavan humanismin myötä maailmankuva avartui suunnattomasti, ja Eurooppa alkoi ensimmäisen kerran voimakkaasti yhtenäistyä kulttuurillisesti. Uuden ajan aamunkoitto oli käsillä.

Paavalinkirkko

Paavalinkirkko
Apostoli Paavalin nimikkokirkko seisoo jykevänä Sturenkadun ja Hämeentien kulmapuistikossa. Lahdenväylän ja Nelostien kulkijat tarkistavat ajan sen tornin kellosta.

Kaikki musiikkijuhlien konsertit pidetään Paavalinkirkossa, Sammatintie 5, Helsinki

Liikenneyhteydet


Liikuntaesteisille suositellaan käyntiä sisäpihan kautta joko pää- tai sivuovesta. Lisätietoja esteettömyydestä Paavalinkirkon sivuilta.

Lue lisää Paavalikirkosta.

Liput

Liput Auroren omasta lippukaupasta ja tuntia ennen ovelta (korttimaksu toivottava). Liput ovat pian myynnissä myös Lippupisteessä, joka lisää hintoihin oman käsittelymaksunsa. Osta liput nyt!

  • yksittäinen konsertti 25/20 €
  • festivaalipassi 65/55 €

Alennusryhmien lippuja ja festivaalipasseja voivat ostaa opiskelijat, työttömät, siviilipalvelus- ja varusmiehet, 15-18 -vuotiaat sekä eläkeläiset. Avustajat samalla lipulla.

Alle 15-vuotiaat ovat tervetulleita Auroreen ilmaiseksi! Jos olet tuomassa konsertteihin yli 6 hlön lasten tai nuorten ryhmiä, otathan etukäteen yhteyttä osoitteeseen liput@aurore.fi.

Vastuullisuus

Aurore haluaa tarjota yleisölleen upeita konserttielämyksiä turvallisesti, vastuullisesti ja ekologisesti. Tähtäämme siihen, että renessanssimusiikki olisi helposti kaikkien kuulijoiden saatavilla ja haluamme järjestää tapahtumia, joissa ihmiset kohdataan yhdenvertaisina ja joissa ei ole sijaa syrjinnälle tai häirinnälle.

Turvallisemman tilan periaatteet

Niin festivaalin tekijät kuin sen yleisökin voivat yhdessä toiminnallaan vaalia konserttielämysten, taiteilijatapaamisten ja harjoituksien turvallisuutta. 

Jokaisella tulee olla mahdollisuus nauttia musiikista omana itsenään ja rauhassa. 

Suothan tämän mahdollisuuden muille ja itsellesi, ja muistat myös ettei ketään saa koskea, äänittää tai videoida ilman lupaa. 

Emme hyväksy minkäänlaista syrjintää tai väkivaltaa.

Jos koet olosi turvattomaksi tai todistat uhkaa, syrjintää, häirintää tai muita ongelmallisia tilanteita, ilmoitathan asiasta festivaalin henkilökunnalle.

Pidämme konserttiemme kynnyksen matalana niin fyysisesti kuin henkisestikin. Konserttipaikkamme Paavalinkirkko on esteetön tila.

Saavutettavuus

Avustajat pääsevät konsertteihimme samalla lipulla. Tarjoamme alennushintaisia lippuja eläkeläisille, opiskelijoille, työttömille ja varushenkilöille. Alle 15-vuotiaat ovat tervetulleita Auroreen ilmaiseksi.

Oheistapahtumien suhteen tiedotamme selkeästi, mikäli yksittäinen tapahtumapaikka ei ole esteetön. 

Kestävä kehitys

Edistämme kulttuurisesti kestävää kehitystä tuomalla historiaa eläväksi ja konkreettiseksi, käsin kosketeltavaksi ja korvin kuultavaksi elämykseksi. Musiikin erityisalueena renessanssimusiikki vahvistaa kulttuuriperimää aina 1200-luvulta lähtien.

Festivaalilla esiintyy joka vuosi kansainvälisiä vierailijoita, ja pyrimme aktiivisesti tuomaan esiin myös vähemmän kuultujen, kuten historiallisten naissäveltäjien, musiikkia.

Ympäristö

Pyrimme järjestämään festivaalin ympäristön kannalta kestävällä pohjalla. 

Paavalinkirkkoon voi saapua helposti kävellen, polkupyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä. Reittejä voi etsiä esimerkiksi HSL:n Reittioppaasta.

Keskitämme markkinointia digitaalisiin medioihin, ja pyrimme vähentämään paperijätettä julkaisemalla .

Tietosuoja

Renessanssimusiikkia Paavalinkirkossa ry:n jäsenten ja festivaalin työntekijöiden tietosuojaselosteet:

Yhdistys

Aurore – Helsingin Renessanssimusiikkijuhlat järjestää Renessanssimusiikkia Paavalinkirkossa ry. Yhdistyksen asioita hoitaa hallitus, johon kaudella 2024-2025 kuuluvat:

  • Mats Lillhannus, puheenjohtaja
  • Sini Vahervuo (Ensemble Nylandia)
  • George Parris
  • David Hackston

Renessanssimusiikkijuhlien toiminnanjohtajana toimii Sanni Antikainen (sanni.antikainen(at)aurore.fi )


Aurore – Helsingin Renessanssimusiikkijuhlat järjestää
Renessanssimusiikkia Paavalinkirkossa ry.
Y-tunnus 2585331-7
Co. Mats Lillhannus
Pääskyvuorenkatu 41 • 20540 Turku

Festivaalin toiminnanjohtajana toimii Sanni Antikainen

(info(at)aurore.fi)