V

Valoa keskitalven hämärään: VIII Aurore – Helsingin renessanssimusiikkijuhlat

Vuoden 2021 Aurore – Helsingin Renessanssimusiikkijuhlat järjestetään poikkeusolojen vuoksi verkossa suoratoistona ja pitää sisällään kolme konserttia. Koronaepidemian vuoksi vaihtoehtona oli festivaalin siirtäminen vuodella, mutta yleisön keskuudessa tehdyn mielipidekyselyn tuloksissa toivottiin niin vahvasti juhlien järjestämisestä, että perinne päätettiin pitää katkeamattomana ja kahdeksas Aurore toteutuu suunniteltuun aikaan.

Perjantain konsertti Nymfien valitus kuljettaa meidät vuoteen 1497, jolloin menehtyi Jean de Ockeghem, Ranskan kuninkaan kapellimestari ja tuon ajan merkittävin säveltäjä. Itsekin jo legendan aseman saavuttanut Josquin Desprez sävelsi hänen muistokseen laulun Metsän nymfit, joka lukeutuu koko renessanssin kuuluisimpiin teoksiin. Josquin kutsuu ystävänsä Brumelin, Pierre de la Ruen ja Compèren yhdessä nymfien kanssa itkemään rakkaan mestarin poismenoa. Mutta keitä olivat nämä Ockeghemin ystävät ja ihailijat, ja millaista oli heidän musiikkinsa?

Lauantain konsertti Renessanssin oppineet naiset – Häkkilintuja ja muita eläimiä kääntää korvamme renessanssin vaiettuihin naissäveltäjiin, joiden ei kunniallisina naisina aina ollut soveliasta edes signeerata teoksiaan. Konsertissa kuulemme muun muassa Eleonora d’Esten madrigaalien Suomen ensiesityksen sekä Hildegard Bingeniläisen ja surumielisen ruhtinatar Margareeta Itävaltalaisen teoksia, jotka vuorottelevat tunnustettujen taitureiden Clément Janequinin, Jean Moutonin ja Pierre de la Ruen lintuaiheisten sävellysten kanssa.

Sunnuntain satelliittikonsertissa Concerto delle Donne renessanssin ja varhaisbarokin musiikki sekä nykyrunous lyövät kättä. Konsertti herättää hetkeksi henkiin 1570–80-luvuilla toimineen Firenzen cameratan, joka pyrki palauttamaan antiikin ihanteet ja klassisen retoriikan periaatteet musiikkiin ja draamaan. Konsertissa kuulemme musiikkia 1500- ja 1600-lukujen taitteen Pohjois-Italiasta ja Mitra Virtaperkon runoja runoilijan itse lausumina. Esitysten jälkeen on keskustelutilaisuus Zoomissa cameratan hengessä.

Konsertit lähetetään suoratoistona Auroren Youtube-kanavalla. Verkkokonserttien kuuntelumaksu on vapaaehtoinen, ja sen voi maksaa vasta konsertin kuunneltuaan.

Tervetuloa keskitalven tärkeimpään musiikkijuhlaan!

Kaunista ja meditatiivista musiikkia

Juhlien taiteellisessa työryhmässä pitkään vaikuttaneella Kari Turusella on selitys renessanssimusiikin suosion kasvuun. ”Renessanssimusiikki on kaunista, voimaannuttavaa ja meditatiivista. Sen yleisinhimillisyys ja humanistisuus virtaa kuulijan lävitse ja saa meidät unohtamaan musiikin vanhuuden. Renessanssimusiikilla on edelleen sanottavaa ja se koskettaa 2000-luvun ihmistä siinä missä se kosketti oman aikansa kuulijoita”, Turunen toteaa. Tälläkin kertaa luvassa on taivaallisen kaunista musiikkia, vaikuttavia esityksiä lauluäänin ja eksoottisin renessanssisoittimin.

Auroren taiteellisen työryhmän muodostavat Matts Lillhannus, Petros Paukkunen ja Sini Vahervuo. Tuottajana toimii Sanna-Maarit Hakkarainen.

Luonnollista kauneutta

Renessanssimusiikkia leimaa levollisuus ja harmonisuus. Se on kaunista tyyli-ihanteista ja muodeista riippumatta. Sen kokeminen ei edellytä kuulijalta mitään pohjatietoa, sillä se nojaa luonnonlakeihin, jotka tunnettiin jo antiikissa. Polyfonisessa eli moniäänisessä musiikissa yhdistyvät yhteissoinnin, liikkeen ja melodian esteettiset periaatteet. Sen taiturimainen monisäikeisyys ja ilmaisuvoima ilahduttavat korvaa siinä, missä avara luonnonmaisema tai geometrinen kuvio miellyttää silmää. Sen ylevän vähäeleisyyden takaa voi myös havaita jonkinlaista kätkettyä intohimoa. Kun Firenzen tuomiokirkko vihittiin vuonna 1436, kuvaili humanisti Giannozzo Manetti tapahtumaa seuraavasti:

”Kirkon koko tila täyttyi sellaisesta sulosointujen kuorosta ja sellaisista kaikenlaisten soittimien yhteissoitosta, että tuntui kuin enkelien ja taivaallisen paratiisin auvosoinnut ja laulut olisi lähetetty taivaasta alas kuiskaamaan korviimme ennenkuulematonta taivaallista ihanuutta. Minkä vuoksi sillä hetkellä olin niin hurmion riivaama, että oli kuin olisin nauttinut armoitettujen elämää täällä maan päällä.”

Taidemusiikin aamunkoitto

Renessanssimusiikin tuntemus on vasta vähitellen ottamassa paikkaansa osana musiikillista yleissivistystä. Suurelle yleisölle ja suurimmalle osalle ammattilaisista musiikin historia on alkanut barokista. Renessanssi on kuitenkin historiallisena kautena vähintään yhtä merkittävä jakso musiikissa kuin kuvataiteissa ja arkkitehtuurissakin. Renessanssissa taidemusiikista tuli omavaraista. Se oli olemassa taiteen itsensä vuoksi. Musiikista tuli oppineiden ja korkeasti koulutettujen taidetta. Se symboloi sivistystä, valtaa ja vaurautta. Ruhtinashovit ja katedraalit kävivät kilpaa kapelliensa paremmuudesta.

Kirjapainotaidon syntyminen mahdollisti kirjallisuuden leviämisen ympäri Eurooppaa. Esiin nousi hämmästyttävä määrä taitavia säveltäjiä ja muusikkoja, jotka kilpailivat vallanpitäjien suosiosta ja kirkollisista palkkioviroista. Suurten löytöretkien, tieteen saavutuksien ja orastavan humanismin myötä maailmankuva avartui suunnattomasti, ja Eurooppa alkoi ensimmäisen kerran voimakkaasti yhtenäistyä kulttuurillisesti. Uuden ajan aamunkoitto oli käsillä.

Paavalinkirkko

Paavalinkirkko

Apostoli Paavalin nimikkokirkko seisoo jykevänä Sturenkadun ja Hämeentien kulmapuistikossa. Lahdenväylän ja Nelostien kulkijat tarkistavat ajan sen tornin kellosta.

Kaikki musiikkijuhlien konsertit pidetään Paavalinkirkossa, Sammatintie 5, Helsinki

Liikenneyhteydet

Lue lisää Paavalikirkosta.

Liput

Katso sivulta Liput.


Aurore – Helsingin Renessanssimusiikkijuhlat järjestää
Renessanssimusiikkia Paavalinkirkossa ry.
Y-tunnus 2585331-7
Co. Mats Lillhannus
Pääskyvuorenkatu 41 • 20540 Turku